Lindgården

Lindgården på Djurgården är den enda kvarvarande byggnaden från Stockholmsutställningen 1930. Den är kulturhistoriskt värdefull och är trots förfallet fortfarande en vacker byggnad. Den hade kunnat vara ännu vackrare om inte förfallet fått gå så långt. Min enda personlig kontakt med Lindgården är att jag var där på en studentskiva i mitten av 1990-talet.

Nu ska byggnaden rivas för att ge plats åt ett hotell. Lingårdens ägare, som byttes senast 2008 till byggbolaget Arcona, har under nästan 20 års tid velat riva byggnaden trots att Stockhoms Stad haft som krav att den ska rustas upp. Krav på den nya ägaren att rusta upp Lindgården fanns redan när staden sålde fastigheten. Det är märkligt att man genom att bara vägra utföra en nödvändig upprustning till slut kan få rätt att riva den, trots att de kraven fanns redan när den nya ägaren köpte fastigheten. Det är också mycket märkligt att stadens politiker går med på att den rivs.

Rusta upp Lindgården och låt den återigen bli en levande del av Djurgården.


Lindgården, September 2010

Kommentarer
Postat av: Emma

Nämen ska den också rivas? Det är så tragiskt! Många gånger under de senaste åren när jag har gått förbi Lindgården så har jag undrat varför en så fin byggnad bara får stå och förfalla så! Den har ju alla förutsättningar att bli hur fin som helst vid upprustning! Jag blir så arg när jag hör om ägaren som bara låtit det förfalla, och bara väntat på att få riva! Bara sina egna vinstintressen för ögat, inte en tanke på kulturvärdet! Och att Stockholm stad nu låter detta ske är ju bara tragiskt!

2013-01-24 @ 21:18:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0