Stockholm Panorama 9/2

Den här gången handlade Stockholm Panorama om Vision Järva, dvs den satsning att rusta upp och förnya stadsdelarna kring Järvafältet. Det ska ske både i form av boende och olika sociala frågor som utbildning och arbete.

Stadsdelarna det handlar om är Rinkeby, Tensta, Hjulsta, Akalla, Kista och Husby. Den här gången var Stockholm Panorama inte lika välbesökt. En tänkbar anledning är att innerstadsborna struntar fullständigt i stadens förorter och förortsborna tar sig inte in till city för att gå på ett evenemang av det här slaget. Visst fanns det boende från alla berörda stadsdelar i Kulturhuset den här kvällen men majoriteten av dem var svenskar som bott där i ca 30 år. Av de många med invandrarbakgrund som bor i nämnda stadsdelar syntes inte många.

Kvällen inleddes med att arkitekt Erik Stenberg pratade om att det är fullt möjligt att relativt billigt bygga om lägenheterna så att det blir färre treor och istället fler femmor och ettor. Det skulle bättre passa dagens behov istället för den kärnfamilj lägenheterna är byggda för. Det intressanta är att husen alltså från början är byggda för att kunna byggas om ifall behoven skulle uppstå. Husen är nu ca 40 år gamla så en upprustning är hur som helst
nödvändig.

Lokalpolitikern Gunilla Buhr påpekade att människorna i områdena är rädda om sin boendemiljö och i många fall inte är intresserade av att stadsdelarna ska förvandlas till stadsmiljö. Hon nämnde också förbifart Stockholm som just när den passerar Akalla inte kommer att gå i tunnel. Det är ett bevis på att politikerna i Stadshuset ofta pratar om människorna men när det kommer till kritan prioriterar biltrafiken. Förbifarten kommer kraftigt att öka trafikmängden och bullret vid Akalla. Det hade varit politiskt självmord att genomföra en sådan trafiklösning utan bullerdämpande tunnel i ett område där majoriteten av de boende är infödda svenskar. Jag anklagar ingen för att vara rasist men det är mycket nonchalant. Ett annat exempel som nämndes under kvällen där biltrafiken prioriteras är ombyggnaden av E18 till motorväg. Den går rakt genom området och blir en effektiv barriär mellan stadsdelarna som är svår att överbrygga.

Den publik som var där var engagerad med sina frågor. En kvinna frågade varför det inte byggs fler studentlägenheter i området. Svaret var att det beror på att det är svårt att hyra ut studentlägenheter där. Studenterna vill nämligen bara bo i innerstan. Det är värt att tänka på när en student klagar på bristen på studentlägenheter.

När det gällde frågor om ytterligare förtätning av stadsdelarna var svaret att det inte går att göra mer. Områdena är redan lika tättbefolkade som innerstan med få grönytor inom stadsdelarna. De obebyggda delarna av Järvafältet mellan stadsdelarna är naturskyddade och behövs som lungor och rekreationsområden. Det känns skönt att höra även om jag vet att Järvafältet ständigt naggas i kanten av nämnda vägbyggen och ny bostadsbebyggelse.

En fråga från en ung kvinna i publiken rörde vad som gjordes för att skapa mötesplatser och offentliga utrymmen som tex bibliotek och ungdomsgårdar. Svaret lämnade mycket i övrigt att önska men var sammanfattningsvis att de offentliga rummen numera är de kommersiella, i praktiken alltså Kista Galleria. Just Kista Galleria håller också på att slå ut de övriga stadsdelarnas centrumanläggningar. Här fick samtidigt företaget Boultbee en välförtjänt
känga eftersom de inte gör ett skvatt för att förbättra centrumen i Tensta och Rinkeby som de numera är ägare till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0