Balkonger

Missförstå nu inte det här blogginlägget, jag missunnar inte någon en balkong. Men jag har märkt att i diskussioner om balkonger hamnar fokus allt oftare på pengar och ekonomi än vad man använder en balkong till. Jag har själv ingen balkong men det är en ständigt öppen fråga i huset. När jag nämnde det för en kollega var hans första kommentar "Det höjer värdet på lägenheten".

Ett annat tydligt exempel på det såg jag i en annonsbilaga om byggen och renovering. Bilagan var maskerad som en nyhetstidning och alla annonser såg ut som artiklar men allt var reklam. Där fanns bla en "artikel" skriven av ett företag som sätter upp balkonger. Jag hade väntat mig att inledningen skulle vara något i stil med "Det finns inget som är så härligt som att sitta på sin balkong och äta frukost en solig söndagsmorgon." Men så var det inte. Den första meningen löd istället "Det finns inget som höjer värdet på din lägenhet så mycket som en balkong." Deras främsta försäljningsargument för att någon ska skaffa balkong är alltså ekonomiskt. Vill man tjäna pengar tycker jag att man ska ägna sig åt något annat än att skaffa balkong.

Jag framförde de här synpunkterna i en diskussion med några vänner och jag fick naturligtvis genast mothugg. En kvinna i 45-årsåldern höll inte alls med mig. Hon bodde på nedre botten så i hennes fall gällde det en uteplats men argumentationen var densamma.

Hon sa att om hon skaffade en uteplats för ca 50 000 kronor skulle det höja värdet på lägenheten. Då skulle hon kunna minska topplånet och öka bottenlånet och på så sätt få en lägre månadskostnad eftersom hennes räntekostnad skulle bli lägre. Det är riktigt men samtidigt måste hon öka sitt lån med 50 000 och betala ränta också på de pengarna. På längre sikt skulle det för henne bli en dyr uteplats.

Jag tycker att den som skaffar en balkong ska göra det för att i första hand använda den, inte som en investering eller som en statuspryl man "ska ha".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0