Bloggar och hemsidor

Det är inte bara jag som bloggar om vad som sker i Stockholm. Här är några bloggar och webbsidor som jag (o)regelbundet brukar besöka.

Den som skriver mest intensivt är den tidigare DN-medarbetaren Lars Epstein som på sin blogg Epsteins STHLM skriver om vad som sker i Stockholm. Han skriver mest om stadsbyggnadsfrågor men också om festivaler och studiebesök mm och håller en imponerande takt i sitt bloggande. Det kommenteras också flitigt och tonfallet är ofta hårt. En grupp personer som okritiskt är för allt som byggs går till hårt angrepp mot andra som skriver kommentarer. De vänder och vrider på både sina egna och andras argument för att alltid få rätt. Grova påhopp är vanliga så det gäller att stålsätta sig för att våga skriva kommentarer där. Något jag numera gör ganska sällan.

Hårda kommentarer var också vanliga på Stockholm Skyline, så vanliga att man nu måste ange sitt riktiga namn och telefonnummer för att få skriva kommentarer. Stockholms Skyline är framförallt emot höga hus i Stockholms innerstad men skriver också om annat. Det är flera olika skribenter som skriver där. Mycket handlar om byggprojekt i Stockholms innerstad men det skrivs också om Stockholms förorter och om arkitektur i allmänhet.

En annan Stockholmsblogg är Stadsflanören av Peter Frisk. Peter Frisk anordnar också stadsvandringar. Jag har själv gått med på en av dem vid Slussen.

Slussen har debatterats mycket de senaste åren och det finns några bloggar som bara ägnar sig åt Slussen. Slussen Punkt Nu är för en renovering av Slussen och här kan den intresserade läsa nyheter om Slussen och dess framtida ombyggnad. En annan webbplats är Slussen och jag som är en personlig blogg av Sofie Björck. Den uppdateras inte särskilt ofta men Sofie har ändå blivit en viktig röst i debatten även på andra sätt än genom bloggen. (I skrivande stund är bloggen sommarstängd men jag hoppas att den snart öppnar igen.)

Det finns också andra sidor som engagerar sig i en enskild fråga eller ett område. Rädda Engelbrekt kämpade för att Egelbrektsskolans skolgård inte skulle bebyggas, en kamp de nu tyvärr förlorat. Sidan Stora Mossens vänner är skapad av en intresseförening som vill rädda den kulturmiljö som 1930-talets trädgårdsstad utgör.

Det finns också ett antal engagerade Facebook-grupper i ämnet men dessa redogör jag för en annan gång.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0