Facebook-grupper

I ett tidigare inlägg skrev jag om några olika bloggar och hemsidor som tar upp samma frågor som jag. Men engagemanget finns också i grupper på Facebook.

Rädda Stockholm är en sådan grupp. Där finns flera intressanta historiska bilder uppladdade och ibland postas länkar till blogginlägg och hemsidor. Tidigare kunde det förekomma ganska intensiva diskussioner men gruppen är numera inte särskilt aktiv, speciellt inte efter att Facebook gjorde om alla grupper och tog bort de flesta av gruppens medlemmar.

En betydligt mer aktiv grupp är Kulturarvet - Ej till salu! som är en slags stödgrupp till en förening med samma namn. Här postas nya inlägg flitigt. Det är en rikstäckande grupp men Stockholm dominerar i diskussionerna. Men också kalkbrytningen på Gotland och utförsäljning av kronomark i Stockholms ytterskärgård har debatterats.

En annan mycket aktiv grupp är Nätverket Årstafältet! som också den hör till en förening med samma namn. Gruppen kämpar för att Årstafältet ska bli den landskapspark som utlovats istället för att bebyggas med bostäder.

En ännu mer aktiv grupp är Marieberg - Inget Manhattan. Gruppen har bildats som en protest mot politikernas önskemål att göra Marieberg på Kungsholmen till Stockholms motsvarighet till New Yorks Manhattan. Under Norrmalmsregleringen var det som bekant Klarakvarteren på nedre Norrmalm som skulle likna New York. Nu ca 50 år senare vill politikerna göra Marieberg till en Manhattankopia och det gillar inte de boende. Inlägg postas flitigt och debatteras aktivt. Men gruppens medlemmar är inte bara aktiva inom gruppen utan kontaktar också politiker med skrivelser och skriver insändare mm.

Det är just det sistnämna som är viktigt. En Facebook-grupp kan vara ett bra sätt att sprida information och diskutera men det räcker inte med att bara vända sig inåt gruppen. Informationen och åsikterna måste också nå utåt, framförallt till de politiker som bestämmer men också till media och människor i allmänhet.


Kommentarer
Postat av: Anders Wikmas

Varför bor du ens i Stockholm? Du borde istället bo på landet där du inte kan störa dig på utveckling, förändring och rörelse. I en stads själva villkor ligger just ett sjudande stadsliv, höga hus, tät bebyggelser och massor av människor. Dessutom kan inte en stad ställas ut på ett museum, den måste hela tiden förnyas, rivas och återuppbyggas. Vi på White arkitekter är beredda att betala för ett hus i Jämtland, hör av dig om du är intresserad. Sådana som du kan aldrig trivas i en stad! Kram

2012-09-19 @ 13:26:16
Postat av: Bevara Stockholm

Jag bor i Stockholm för att jag är född och uppvuxen här. Jag har mitt arbete, min familj och mina vänner här. Stockholm är min hemstad och den har förändrats under hela mitt liv. Men när förändringen inte längre är till för stockholmarna utan för politiker som vill manifestera sig själva och för byggbolag som vill maximera sin vinst är det dags att protestera. För övrigt är det en intressant kommentar att komma från White Arkitekter. Ert Stockholmskontor ni själva ritat och byggt beskriver ni mycket träffande som en "rektangulär glaslåda". Har inte Stockholm tillräckligt med glaslådor? Det kanske säger mer om er än om "sådana som jag".

2012-09-20 @ 09:14:57
Postat av: M1

Det fanns en tid när konst och akitektur gick hand i hand. Numera är det varandras motsatser och i Stockholm har White arkitekter starkt bidragit till det.

Vill Anders Wikmas bo riktigt tätt föreslår jag någon av Rio de Janeiros favelor.

2012-09-21 @ 15:55:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0