Station Stockholm City

I samband med bygget av Citybanan ska den nya Station Stockholm City byggas där Hotel Continental står idag. Det första förslaget skrotades efter att Länsstyrelsen sagt nej. Den var för hög mot Vasagatan och samspelade illa med omgivande hus. Samtidigt skymdes delar av Klara kyrka. Länsstyrelsen ville också ha argument för att ett underjordiskt transportsystem måste ha ett över 51 meter högt stationshus.


Det ursprungliga förslaget som ströks efter kritik från Länsstyrelsen. Illustration: Jernhusen

Det nya förslaget som presenterades i början av sommaren är inte mycket bättre. I det har huskroppen delats upp i fyra delar. Byggvolymen är lika stor som i det förra förslaget, dubbelt så stor som den nuvarande byggnaden Men eftersom höjden sänkts mot Vasagatan så har den istället höjts mot korsningen Klara Västra Kyrkogata och Klarabergsgatan. Den högsta delen blir högre än i det förra förslaget och kommer till och med att vara en våning högre än Stockholm Waterfront som ligger ett kvarter bort, en byggnad som anses vara både för stor och för hög. Men det är bara tre av husets våningar som kommer att användas av stationen. Resten blir hotell och ett fåtal bostäder.

Det sägs vara bråttom att få huset klart. Men det är fem år kvar innan Citybanan tas i bruk och hetsen känns mest som ett sätt att få igenom ett stort hus. Det nya huset går ända ut mot Vasagatan vilket det nuvarande inte gör. Det vara bara den låga delen, som revs för ett par år sedan, som gjorde det. Det gör att platsen kommer att kännas trängre och mer instängd i framtiden.


En flygbild med det nya förslaget. Illustration: Jernhusen


Hotell Scandic fotograferat från Klarabergsviadukten, Augusti 2012.

Om det nu behövs ett nytt stationshus, varför bygger man då ett hotell? Här önskar jag att de styrande i Stockholm skulle våga bygga lågt, en ny station som samspelar med den gamla på andra sidan Vasagatan. Istället är förslaget ytterligare en byggnad med sterila glasfasader där hög exploatering går före arkitektoniska värden.


Stockholms Centralstation, Augusti 2012

Det nya huset har beskrivits som både mötesplats och märkesbyggnad, precis som varje hus som byggs i Stockholm numera. Men det finns redan en märkesbyggnad där, den heter Klara kyrka. Med en låg stationsbyggnad skulle kyrkan framträda mer och kunna bli en symbol för Stockholm. Stockholm är känt för sina gamla byggnader och vackra arkitektur. Det är också vad turisterna i Stockholm vill se, inte höghus i glas som ser ut att kunna komma från vilken stad som helst.


Bloggar och hemsidor

Det är inte bara jag som bloggar om vad som sker i Stockholm. Här är några bloggar och webbsidor som jag (o)regelbundet brukar besöka.

Den som skriver mest intensivt är den tidigare DN-medarbetaren Lars Epstein som på sin blogg Epsteins STHLM skriver om vad som sker i Stockholm. Han skriver mest om stadsbyggnadsfrågor men också om festivaler och studiebesök mm och håller en imponerande takt i sitt bloggande. Det kommenteras också flitigt och tonfallet är ofta hårt. En grupp personer som okritiskt är för allt som byggs går till hårt angrepp mot andra som skriver kommentarer. De vänder och vrider på både sina egna och andras argument för att alltid få rätt. Grova påhopp är vanliga så det gäller att stålsätta sig för att våga skriva kommentarer där. Något jag numera gör ganska sällan.

Hårda kommentarer var också vanliga på Stockholm Skyline, så vanliga att man nu måste ange sitt riktiga namn och telefonnummer för att få skriva kommentarer. Stockholms Skyline är framförallt emot höga hus i Stockholms innerstad men skriver också om annat. Det är flera olika skribenter som skriver där. Mycket handlar om byggprojekt i Stockholms innerstad men det skrivs också om Stockholms förorter och om arkitektur i allmänhet.

En annan Stockholmsblogg är Stadsflanören av Peter Frisk. Peter Frisk anordnar också stadsvandringar. Jag har själv gått med på en av dem vid Slussen.

Slussen har debatterats mycket de senaste åren och det finns några bloggar som bara ägnar sig åt Slussen. Slussen Punkt Nu är för en renovering av Slussen och här kan den intresserade läsa nyheter om Slussen och dess framtida ombyggnad. En annan webbplats är Slussen och jag som är en personlig blogg av Sofie Björck. Den uppdateras inte särskilt ofta men Sofie har ändå blivit en viktig röst i debatten även på andra sätt än genom bloggen. (I skrivande stund är bloggen sommarstängd men jag hoppas att den snart öppnar igen.)

Det finns också andra sidor som engagerar sig i en enskild fråga eller ett område. Rädda Engelbrekt kämpade för att Egelbrektsskolans skolgård inte skulle bebyggas, en kamp de nu tyvärr förlorat. Sidan Stora Mossens vänner är skapad av en intresseförening som vill rädda den kulturmiljö som 1930-talets trädgårdsstad utgör.

Det finns också ett antal engagerade Facebook-grupper i ämnet men dessa redogör jag för en annan gång.


RSS 2.0