Göta Ark

Vid Medborgarplatsen ligger det sk Göta Ark-huset. Det är en kontorsbyggnad från 1980-talet som ägaren GE Real Estate nu vill bygga om. Enligt planer som ännu inte är klara ska det ombyggda huset innehålla kontor, affärslokaler, dvs en galleria och en bostadsrättsförening. Ombyggnaden kommer att göra huset större på både höjden och bredden. Det ska byggas ut mot Fatbursparken och den sneda fasaden mot Högbergsgatan ska rätas ut.

Vy från söder respektive norr med de planerade tillbyggnaderna markerade med färg.

Nyligen avslutades utställningen där planerna visades upp. För att senare ha möjlighet att överklaga ett beslut måste man lämna synpunkter till Stadsbyggnadskontoret medan utställningen pågår. Sagt och gjort, jag satte mig och skrev ner mina åsikter om byggplanerna som jag sedan i sista stund skickade in.

De gick i huvudsak ut på att huset inte bör bli större. Det är redan smala gator i området och att göra Högbergsgatan ännu smalare skulle göra det betydligt mörkare för de som bor mittemot huset. Jag gissar att det var de boende där som var anledningen till att den sneda fasaden byggdes från början och den anledningen finns kvar.

Jag invände också mot att klä huset med en glasfasad. Det är snyggt och trevligt när det är mörkt med ett glittrande hus men ack så mörkt och trist det ser ut när det är ljust ute. Då är det bättre att ha en ljust putsad fasad som på kvällen är belyst. Att bygga en ny galleria på platsen är inte heller någon bra idé eftersom det alldeles i närheten redan finns tre stycken.

Göta Ark-huset, December 2010


Högbergsgatan med Göta Ark-husets sneda fasad till vänster i bild.

Kommentarer
Postat av: Niklas

Hej,

En kommentar: Det kan inte med omsorg för de boende mitt över Högbergsgatan som gatan blev bredare. Huset mittemot byggdes 1993 och det aktuella huset byggdes på 80-talet. DÄremot ligger ju Söderleden rakt under och fanns fram tills dess i öppet schakt. Detta kan på något vänster vara en anledning till husets utformning. Anledning skulle kunna ha att göra med akustik, så att ledens buller inte skulle studsa ut mot fler kvarter på Söder.



Och det problemet har vi ju inte längre.

2011-01-09 @ 22:12:12
Postat av: Bevara Stokholm

Hej Niklas,

Min gissning var alltså felaktig. Jag har försökt söka efter anledningen utan att hitta den och vet därför inte om din gissning är närmare sanningen, även om det låter rimligt.



Men nu när huset mitt över Högbergsgatan redan finns innan den planerade ombyggnaden finns ju all anledning att ta hänsyn till de som bor där.



Eller hur?

2011-01-10 @ 20:13:11
Postat av: Niklas

Absolut ska man ta hänsyn till de som bor där. I dagsläget kan jag inte tänka mig att utsikten mot det gula kvarteret i prefabelement är något som uppskattas.



Vad gäller gatans bredd är det ju något som kan diskuteras. Smalnas den av blir det lika brett som gatan är annars. Håller med om att glas inte passar här. Puts i någon varm färg kanske. Detta samt lokaler ut mot gatan och mot parken kommer gissningsvis göra området trevligare både för de som bor där och de som bara passerar förbi.

2011-03-31 @ 18:48:25
Postat av: Bevara Stockholm

Det är just för att gatan är så smal för övrigt som den i fortsättningen behöver vara bredare även här. I franska staden Nice har jag sett hur alla fyra hus i smala korsningar byggts med "kapade hörn" för att ge utrymme och mer ljus.

2011-03-31 @ 22:18:52
Postat av: Niklas

De kapade hörnen har också en flödesfunktion (och finns även på en del håll i Stockholm :)). Korsningar är ju av naturliga skäl ställen där det ofta rör sig mer folk än inne på gatorna. Därför är torgbildning på sådana ställen naturliga. I detta fall skulle man ju kunna tänka sig en breddning så ett minitorg skapades. Fast då ska det nog vara fem meter bredare än idag. Och så bör man givetvis ta bort den sneda avsmalnande väggen + p-platserna, samt plantera lite träd. Bilytan i förhållande till trottoaren bör minskas (beror nog på att det tidigare troligtvis var en ramp där från Söderleden). Torg skulle nog passa där. Synd bara att det motstående 90-talskvarteret saknar lokaler i bottenplan. Rätt så anmärkningsvärt att lokaler saknar även på de avhyvlade hörnen (som annars brukar vara bra affärsläge).

2011-04-01 @ 15:18:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0