Victoria Tower

Det råder en allmän uppfattning om att det inte byggs höga hus i Stockholm. Det är helt felaktigt. Även de som är förespråkare för höga hus tycka ha missat det faktum att en skyskrapa sedan över ett år tillbaka håller på att byggas i stadsdelen Kista. Det är Victoria Tower som med sina 33 våningar och 120 meter kommer att bli Stockholms näst högsta byggnad. Det är bara Kaknästornet som är högre. Byggnaden kommer att innehålla hotell och kontor. Sedan tidigare finns i Kista också kontorskomplexet Kista Science Tower som är drygt 117 meter högt.

Jag är ingen förespråkare av höga hus för sakens egen skull. Däremot anser jag att viss nybyggnation i Kista kan vara bra för stadsdelen, bara det sker på invånarnas villkor. Nu ligger Victoria Tower så nära Helenelund i Sollentuna att jag också undrar vad Sollentunaborna tycker.

Jag tycker att Victoria Tower borde ha varit lite lägre. Inte för höjdens skull utan för att byggnaden med de proportioner den har nu mest ser ut som en förvuxen blompinne. Däremot blev jag positivt överraskad av fasaden. Tidigare hade jag bara sett den på en glättig bild som visade hur bygganden skulle komma att se ut när den är klar. Där såg det helt förskräckligt ut men när jag såg den harlekinmönstrade fasaden i verkligheten tyckte jag att det såg riktigt bra ut.

Till er som är så förtjusta i att höga hus ska byggas i Stockholm för att det ska bli en "storstad" vill jag rikta uppmaningen att flytta till Kista där det redan finns eller byggs höga hus. Sen kan ni gå där och fundera på om ni befinner er mitt i en storstad eller inte. Oavsett vad ni kommer fram till tror jag inte att de höga husen är en del av svaret. En storstad skapas nämligen inte bara av höga hus. Den skapas än mer av människorna, parkerna, nya hus och gamla kulturbyggnader. Den skapas av händelser, aktiviteter och människors liv och levnadsöden. Det är helheten som skapar en stad, inte skrytbyggen och skyskrapor.


Victoria Tower under byggnation i maj 2011.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0