Flyttad tunnelbana - Vems intressen styr planeringen?

Planeringen inför en utbyggnad av tunnelbanan i Stockholms län pågår. I de flesta fall innebär det ny tunnelbana men mellan Gullmarsplan och Sockenplan finns flera alternativa förslag som går ut på att flytta tunnelbanan. De som idag bor vid tunnelbanan blir förlorare om den flyttas men vem bli vinnare? Är det ett framtida bostadsområde i Slakthusområdet som ska gynnas eller styrs planeringen av Ikeas intressen som behöver en tunnelbana nära sitt framtida varuhus?

2013 års Stockholmsförhandling är en överenskommelse mellan staten, Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Nacka kommun, Solna stad och Järfälla kommun. Överenskommelsen innebär att tunnelbanan byggs ut till Nacka, Arenastaden och Barkarby och att Blå linje byggs ut till Gullmarsplan och söderort och kopplas samman med Gröna linjens Hagsätragren. Planeringen inför utbyggnaden pågår för fullt. Det här är ett gigantiskt projekt, mycket större än vad många inser när varje utbyggnadsdel diskuteras för sig. Den totala kostnaden för utbyggnaden, inklusive fordon och depå, beräknas bli 25,7 miljarder kronor i 2013 års prisnivå. Byggstarten planeras bli senast år 2018 och trafikstarten beräknas till 2025.

Jag är positiv till en utbyggd kollektivtrafik men det finns delar i förslagen som är värda att titta lite extra på. En sådan del är tunnelbanans framtida sträckning mellan Gullmarsplan och Sockenplan. Där finns fyra olika förslag på linjedragning.


De fyra olika alternativen på tunnelbanans framtida sträckning mellan Gullmarsplan och Sockenplan. Karta från Stockholms Läns Landstings samrådsdokument.

I det blå förslaget behåller tunnelbanan nuvarande sträckning och uppgångarna kommer att vara på ungefär samma plats som idag men Enskede gård får ytterligare en uppgång. I de övriga tre förslagen försvinner stationerna Globen och Enskede Gård och ersätts av en ny station i Slakthusområdet. Där ska det byggas mängder med bostäder, arbetsplatser och affärslokaler. Med det rosa och gröna alternativet ansluter en av uppgångarna i vardera förslag till Tele2 Arena och den nya "handelsanläggning" som planeras i områdets sydöstra del. Handelsanläggningen ska enligt Ikeas och Stockholms politikers ambitioner till stor del vara just ett nytt Ikea-varuhus, även om det inte råder politisk enighet i frågan.


Tunnelbanestationen Enskede Gård, Februari 2015


Tunnelbanestationen Globen, Februari 2015


Tunnelbanestationen Globen, Februari 2015

Att ta bort tunnelbanestationerna Globen och Enskede Gård är inte populärt bland de som bor i området. De kommer i så fall få längre till tunnelbanan och vinner ingenting på den nya sträckningen. Tunnelbanestationen, speciellt i det gröna förslaget, kommer också hamna väldigt nära tunnelbanestationen Blåsut. Låt vara att sträckan att gå bli längre än fågelvägen. De som tjänar mest på den nya placeringen är givetvis de som ska till Slakthusområdet. Framförallt är det Ikea och det nya varuhuset som vinner på en ny tunnelbanestation. Enligt medieuppgifter är en tunnelbaneuppgång nära varuhuset en förutsättning för att varuhuset ska kunna byggas. De framtida kunderna måste lätt kunna ta sig dit och därifrån. Är det Ikeas intressen som styr planeringen av tunnelbanans sträckning? Är ett nytt Ikea-varuhus av så stor betydelse för Stockholm att politikerna är beredda att låta deras behov styra planeringen? Eller är det för att göra det framtida bostadsområdet i Slakthusområdet mer attraktivt? Men planeringen kan inte bara utgå ifrån det nya områdets behov. Den måste också ta hänsyn till de som redan bor i närområdet kring de befintliga tunnelbanestationerna.


Möjlig placering enligt alternativ svart av en framtida tunnelbanestation på Rökerigatan i Slakthusområdet.

Eftersom den framtida blå linjen kommer att gå under Saltsjön och därmed ligga djupt ner i marken kommer tunnelbanan att grävas ner och stationerna ligga under jord, oavsett vilket som väljs. Det är naturligtvis mumma för stadens politiker som bara väntar på att få kasta sig över marken och bygga bostäder där. För i slutändan är det var det hela handlar om. Kommunerna som ingår i Stockholmsförhandlingen ska tillsammans bygga 78 000 bostäder i närheten av tunnelbanan de kommande 15 åren.

Planerna är på samråd och inget är beslutat än. Blir det av? Landstinget har dålig ekonomi och SL:s hantering av sin ekonomi liknar mest ett svart hål där pengarna försvinner. Höjda biljettpriser, glesare trafik och uppskjutna satsningar har aviserats när SL drar i den ekonomiska nödbromsen. Om SL inte ens med höjda biljettpriser har råd att bibehålla den trafik som finns idag hur ska de då klara av den utökade trafik den här satsningen kommer att innebära?


Kommentarer
Postat av: Axel

Glöm inte att det skall byggas 3000 lägenheter (6-7000 människor)väster om Globens T-banestation, i sträckningen Bolidenvägen, Bolidenplan, Johanneshovsvägen. Dessa (förutom de som redan bor i området Globen-Enskede gård)kommer att bli utan T-bana om man väljer någon av de nya sträckningarna.I dag kan publik från Tele2 och Globen utnyttja 3 T-banelinjer (linje 17, 18 och 19) vid 4 stationer som ligger inom 2-5 minuters promenad. Vid det nya förslaget skall endast en (1) linje, den blå, serva hela området. Kapacitet?

2015-02-16 @ 10:41:59
Postat av: M1

Tunnelbanan dras om. http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/slakthusomradet-far-tunnelbana-och-ny-station/aRKoef!GtGuUBNpW7vexMKMdfa6Q/

2015-05-07 @ 15:38:31
Postat av: Eva

Förenklat är anledningen till hela omgörningen är att kunna ha två t-linjer som går under Södermalm istället för dagens tre.

Syftet med detta är att kunna svälja den ökande mängden resenärer som blir när man bygger bostäder i hela söderort, ända ner till Farsta (dvs så långt grön linje sträcker sig idag). Det är inte vettigt att bygga bostäder för många tusen utan att planera för hur de ska kunna ta sig till jobb. Resenärer som får trängas som sillar kommer då att välja bil, vilket leder till trafikstockning och det är inte så himla festligt, varken för alla som andas eller de som sitter i köerna.

Den lösning man har kommit på är att flytta undan en linje till att inte gå i det trånga Skanstull-Slussen-stråket och på något sätt behöver man koppla ihop t-linjerna för att inte alla ska behöva åka in till centralen och byta. Det har gjorts många undersökningar av vad som är tekniskt möjligt med avseende på geologi, spårlutningar, svängradier, vattenpassager, andra sträckningar, undermarksanläggningar, störningar under byggtid, olika skyddade områden, hur många som vinner/förlorar hur mycket i restid (beräknat på gåtid, inte fågelvägen) och massor av andra aspekter. Staden valde att INTE gå på det alternativ som skulle varit bäst för handelsområdet (läs ikea) eftersom det skulle blivit sämre för medborgarna.

Ja, det blir längre att gå för de som nu åker från Enskede gård, men Enskede gård har, relativt andra t-stationer i Sthlm och kommande Slakthusområdet, ganska få resenärer. Att lägga t-banan i tunnel tar också bort bullret för de som idag bor bredvid t-banan, vilket är en positiv sidoeffekt men inte huvudsyftet med tunnlingen.

Sedan har vi tvärbanan, den glöms lätt i den här diskussionen. De som idag använder Globens t-station kan använda tvb-stationen, den finns kvar och har kopplingar till G-plan, Årstaberg och Liljeholmen. Alla som bor i Sthlm vill inte till centralen, utan många vill ta sig till andra ställen och då är tvb guld. Det kan tom vara så att de som flyttar in väljer läget pga, inte trots, tvb.

Sedan räknar Axel fel. Det är 4 stationer i närheten av arenorna idag (Globen, Gullmarsplan, Skärmarbrink, Blåsut). Det kommer att vara 4 stationer sedan också eftersom Globen byts ut mot Slakthusområdet, övriga finns kvar. Det är 3 linjer idag, det kommer att vara 3 linjer åtkomliga från samma stationer sedan. Den sammanlagda kapaciteten för alla tre linjerna ökar dessutom med 50% i och med tunnlingen. (Eftersom en linje av tre flyttas undan från det trånga Skanstull-Slussen-stråket, så kan de två kvarvarande åka oftare och den som flyttats trängs inte med någon annan linje så den kan i princip åka hela tiden).

Ibland håller jag med, att det byggs ogenomtänkta saker pga starka byggherrar. Men den här t-baneutbyggnaden tror jag de flesta ser som ett nödvändigt ont. Det kostar fruktansvärt mycket, men det kostar ännu mer om man inte löser det.

2016-03-10 @ 10:26:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0