Södermalm

 
Södermalm, våren 2002. (Klicka på rutorna för att se förstoringar.)

Jag hittade en bild över Södermalm tagen när jag flög luftballong våren 2002. Man kan se på bilden hus Södermalm såg ut då och vad som då byggdes. Jag har markerat det med röda rutor. Jag har också markerat en del av de byggprojekt som planeras nu.

Vid Skanstull kan man se hur Clarion Hotel håller på att byggas. 

Bakom Bofills båge, nära Medborgarplatsen, ser man hur huset där Skatteverket nu sitter håller på att byggas om.

Vid Ringvägen längst till höger på bilden finns ännu inte det hus som nu stänger in husen innanför och vid Högbergsgatan har huslängan som är inklämd mellan Högbergsatan och Högbergsbacken ännu inte byggts. Mer om den i ett senare blogginlägg.

Hammarby Sjöstad tillhör egentligen inte Södermalm men området syns på bilden och är idag nästan helt förändrat med nya bostadshus.

Skatteskrapan har ännu inte byggts om till studentbostäder och till väster om den finns en låg byggnad som idag är ersatt med höga hus tätt intill varandra och husen runt omkring.

Halva Fatbursparken är idag uppgrävd för arbetet med Citytunneln. Citytunneln är ett projekt jag kommer att återkomma till i framtiden.

Planerade projekt som syns på bilden är Göta Ark och Tobaksmonopolet som jag tidigare skrivit om. Andra planerade projekt som jag kommer att återkomma till är det underjordiska garaget vid Södermalmsskolan och givetvis det hett omdebatterade Slussen.
Skatteverket Slussen Garage Göta Ark Hammarby Sjöstad Clarion Hotel Skrapan Ringvägen Högbergsgatan Tobaksmonopolet Fatbursparken


Kommentarer
Postat av: görstockholmroligare

Stockholm är för alla smaker inte bara för din platta museum attityd!

jag vill se nya projekt som sticker ut rejält.

sluta vara så rädd för nya byggnader som sthlm kan vara stolta över. folk var emot globen också, nu är globen något folk verkligen gillar.

vakna upp!

2012-03-21 @ 11:13:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0