Förtätning vid Hornstull

Vid Hornstull på Södermalm byggs ett nytt hus. Tidigare fanns här träd och parkmark men mark som det inte står bostadshus på anses av politikerna vara outnyttjad och en öppen yta har tydligen inget värde i sig. Alltså smäller man upp ett nytt bostadshus där. När jag befinner sig på platsen inser jag genast varför man inte har byggt där tidigare. Det nya huset ligger nämligen i hörnet av Hornsgatan och Liljeholmsbron vilket är två starkt trafikerade gator med ett ständigt trafikbuller. De som flyttar i huset och inte vet om trafikbullret lär märka det så fort de öppnar ett fönster. Nu blir det fler människor som ska trängas på det redan tätbefolkade Södermalm och ännu mer trafikbuller och bilköer.

Jag har egentligen inget emot husets arkitektur i sig även om jag tycker att sen svarta fasaden mot Liljeholmsbron är ganska ful. Den gröna fasaden mot Hornsgatan med sina vinklade fönster är däremot bra.

 
Det nya huset vid Hornstull, Oktober 2010

 
Motsvarande vy på hur det såg ut tidigare. (Bilder tagna fån Hitta.se)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0