Citybanan - Fatbursparken

På Södermalm märks bygget av Citybanan minst lika mycket som på andra platser och arbetet på Södermalm kommer att fortsätta fram till 2015. Längs hela Citybanans sträckning byggs en räddnings- och servicetunnel parallellt med pendeltågtunneln. I området kring Högbergsgatan kommer sprängningar att ske fram till våren/sommaren 2012 i samband med att service- och räddningstunneln byggs där.

Själva pendeltågstunneln kommer fram under husen på Högbergsgatan vid Mariagårdtäppan och halva Fatbursparken är uppgrävd. Eftersom det inte är berg i marken mellan Högbergsgatan och station Stockholm Södra byggs där en betongtunnel ovanifrån.

I slutet av 2014 när tunnlarna är klara kommer de befintliga spåren att däckas över och Mariagårdtäppan och Fatbursparken anläggs till en gemensam park. Jag har hört folk säga att de hellre skulle vilja att Mariagårdstäppan fortsatte att vara lite avskild precis som tidigare men personligen har jag ingen uppfattning om det.

På Trafikverkets hemsida kan man läsa att det kinesiska poppelträdet på Högbergsgatan som många engagerat sig i får stå kvar. Trädet ansågs stå i vägen för en del av den stödkonstruktion som ska installeras runt Mariagårdstäppan. Men för att slippa fälla trädet har beslut tagits att flytta stödkonstruktionen några meter. Är det bara jag som ser parallellen med almstriden för nästan exakt 40 år sedan? Då handlade det om almar i Kungsträdgården som skulle fällas till förmån för en tunnelbaneuppgång, men också den gick till slut att flytta.

Byggarbetsplatsen i Fatbursparken i April 2011. (Klicka på bilderna för att se dem i större format.) Precis bredvid ligger Göta Ark (Bild 3) som jag skrivit om tidigare. De boende som är grannar till både Fatbursparken och Göta Ark kommer att drabbas av extra mycket byggstörningar. Det kanske inte är så konstigt att människor protesterar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0