Citybanan - Odenplan

Odenplan borde tillfälligt byta namn till Odengropen, det är nämligen så det ser ut just nu. I samband med att en station för Citybanan byggs här har hela Odenplan förvandlats till en byggarbetsplats. Bygget av Citybanan tillsammans med alla bostadsbyggen gör att hela Stockholm känns som en byggarbetsplats. Men det är vettigt att lägga stationen här. Ska tågen ändå gå en annan väg är det bra att lägga den nya sträckningen så att stationen hamnar mer centralt.

Byggarbetsplatsen vid Odenplan, Mars 2011

Det var här de röda skynkena dök upp i protest mot att samtidigt med stationsbygget skapa en jättestor underjordisk galleria. Främsta anledningarna till protesterna vara att byggarbetsplatsen skulle ha blivit mycket större, att det skulle krävas enormt mycket transporter med leveranser till gallerian och att småbutiker i området med stor sannolikhet skulle konkurreras ut. Skälet till att bygga gallerian var att finansiera en del av Citybanan. Jag ogillar tanken på att kommersiella medel på det här sättet ska finansiera offentliga infrastrukturprojekt. Det är väl därför vi betalar skatt? Citybanan är dessutom ett riksintresse eftersom den kommer att förbättra tågtrafiken i en stor del av Sverige. Staten är med och betalar men varför skulle då Stockholm få en onödig galleria till? De flesta gallerior har dessutom liknande utbud. Variationen är obefintlig. Planerna på gallerian stoppades i januari 2008 men det kommer trots allt att finnas kommersiella lokaler här men i mindre skala. De senaste planerna är nämligen att skapa ett underjordiskt cykelgarage och i samband med det ha sportaffärer.

Planerna på hur det nya Odenplan ska se ut ska snart presenteras. Sammanslutningen Odenplansgruppen vill binda ihop Odenplan med Gustav Vasa kyrka för att på så sätt skapa ett större torg med mer grönska. För att åstadkomma det skulle den del av Upplandsgatan som passerar kyrkan stängas av. Det låter visserligen trevligt med ett större torg men för att vara helt ärlig tror jag inte på idén. Med den ökade mängd människor som kommer att röra sig här när den nya stationen är klar behövs vägen för framförallt kollektivtrafiken. Att stänga av gatan skulle bara flytta trafiken någon annanstans, troligen till Västmannagatan på andra sidan kyrkan. Där skulle den passera fler bostadshus än om den som idag går mellan kyrkan och Odenplan. Då tycker jag att det är bättre att som idag låta bussarna åka på Upplandsgatan. Odenplan blir en knutpunkt och det är viktigt att trafiken flyter smidigt.

Sen ska det naturligtvis finnas träd och bänkar på Odenplan. De träd som sågats ner i samband med bygget måste ersättas. Det måste bli en plats att kunna vara på och inte bara passera. Personligen tycker jag också att den nuvarande nedgången till tunnelbanan med sitt tak från 1950-talet ska få vara kvar. Det är en klassisk del av Odenplan.


Kommentarer
Postat av: M

Kiosken med sitt speciella tak borde också få finnas kvar. Jag tror att det också blir så men att den flyttas.

2011-03-13 @ 21:44:58
Postat av: Kurt

Gallerian kom på tal därför att det blir ett utrymme över när man byggt stationen. Det går inte gärna att göra bostäder av en underjordisk lokal men en galleria skulle ha funkat. Nu vann de röda skynkena så utrymmet tillvaratas inte (eller skottas bara igen med jord). Man får väl vara glad för att de åtminstone inte förmådde sätta stopp för stationsbygget (och tunnelbanebygget när det begav sig, eller för den delen det förhatliga kyrkobygget som fördärvade gammal historisk jprdbruksmark).

2011-05-10 @ 00:39:37
Postat av: M

Planerna på en galleria skrotades eftersom bygget skulle ta för lång tid. Men Kurt, du kan vara lugn. Det finns andra gallerior att handla i.



Kyrkan bygdes för övrigt på en botanisk trädgård som flyttades till Frescati.

2011-06-13 @ 21:12:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0