Slussen

Ombyggnaden av Slussen är ett av de ca 30 stora byggprojekt som pågår eller planeras i Stockholm. Att Slussen måste byggas om råder det ingen tvekan om. Den stora stötestenen är hur.

Det förra förslaget möttes av ett massivt motstånd där det mesta av  kritiken riktades mot att utsikten från Slussen skulle försvinna. Det nya förslaget som nu presenteras är bättre, men det kan ju inte ha varit särskilt svårt att åstadkomma det.

Hela den nuvarande konstruktionen ersätts av en ny. Trafiken får stor plats vilket gör att Slussen även efter ombyggnaden i första hand kommer att vara en trafikplats. Det är troligen nödvändigt men i utställningen beskrivs de blivande Slussen som en "mötesplats för människor i alla åldrar". Må så vara men det blir en bullrig sådan.

Skeppsbron görs också bredare. På modellen såg motortrafikleden ut att ansluta till Gamla Stan i nuvarande markhöjd men på en av illustrationsbilderna tyckte jag mig se att den skulle gå högre. Det skulle i så fall betyda att en del av husfasaderna döljs av både väg och bilar och det vore inte alls bra.  

Det ska byggas två nya glashus. Ett vid Hilton och det andra i terass ner mot vattnet. De husen tycker jag inte särskilt mycket om. Inte så mycket för att även de kommer att skymma en del utsikt som för att stora smutsiga glasbyggnader kommer att ge ett trist intryck. Det kommer att gå fort för dem att bli smutsiga med tanke på all trafik.

Framför KF-husen och glashuset ska det byggas nya kontorshus. När jag besökte utställningen frågade jag vad de husen egentligen hade med Slussen att göra. Det är ju inte där betongen vittrar sönder. Svaret blev att Stockholms Stad har som mål att förtäta där man kan och då passar man på att samtidigt bygga även här trots att det inte har med själva Slussen att göra.

Något jag däremot tycker är bra med det nya förslaget är den gräsmatta som planeras. Den kommer att göra området trevligare.

Pesonligen kommer jag att sakna Gula gången och Blå gången. Nedgångna och slitna idag men om viljan funnits hade de kunnat vara betydligt trevligare. Jag kommer också att sakna Kolingsborg. Det är en fantasktisk lokal med sina olika våningar.

Värt att notera för den som besöker utställningen är att de bilder som visar hur Slussen ska se ut i framtiden är i färg medan flera av de bilder som visar hur Slussen ser ut idag är svart-vita. Det gör att dagens Slussen framställs som gråare och tristare än den faktiskt är.

Modell över det nya Slussen och Slussen idag.

Modellen visar hur de nya husen ska byggas framför de hus som redan finns.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Mycket roligt kan sägas om hela affären Slussen. Men har någon andra än jag bemärkt att "hemlösaverksamheten" jagades bort därifrån och efter det nämns "hemlösa" inte en enda gång i hela projektet?

Det ska byggas allt möjligt överallt, men absolut inget för att minska det som kallas "hemlöshet".

Stockholmsstad använder 900.000.000kr (niohundrademiljoner kronor) varje år i "arbetet med hemlöshet". Som jag ser det är det för att upprätthålla och gynna den helt unika business det har blivit genom tiden.

Det mest bisarre är nog att bostadsföretaget Wallenstam har fått sin reklam på Stadsmissionens bilar. Bilar som kör runt missbrukare och ibland använder dom som värmestuga för dom.

Det är inget annat än ett av Sveriges histories största bedrägerier, och det styrs från Stadshuset!

Frågan om Slussen är nog i sin enkelhet: Vem gynnar de nya planar mest ekonomisk?

Alla andra för komma i andra hand som vanligt i det ekonomisk topstyrde Sverige!

Och på tal om ekonomisk topstyrning, hur öppet är svenska samhället, som Reinfeldt sägar, när Stasiarkivet hålls hemligt, och all ekonomisk bistånd till politiska partier likaså???

Med sista tidens löjliga uttalande från Sten Nordin om Slussen kommar jag bara att tänka på grisen i Orwells "Farmen". Den sa ungefär: "Alla är lika, men vissa är mera lika än andra".

Jag har själv lämnat Stockholm för att aldrig att flytta tillbaka. En så misssköt stad vill jag inte bo i längre!

Lycka till alla vanliga folk som drabbas av girighetspolitiken framöver.

Mvh Jesper ([email protected])

2011-09-30 @ 17:48:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0