Ta tillvara Slussens potential

Det enda som diskuteras är hur Slussen blir när den är klar men hur blir det under tiden den byggs? Glöm inte att en nybyggnad av Slussen kommer att ta tid. Närmare 10 år kommer det att ta innan allt är klart. Sju år för själva Slussen och sen ytterligare tre år för alla nya hus.

Om bil och kollektivtrafik i Stockholm har svårt att klara en vanlig vinter hur ska då ett decennium av byggande i ett av stadens viktigaste trafiknav påverka oss? Det kommer att bli åtskilliga år av köer, inställda tunnelbanor och proppfulla extrabussar. Att gå eller cykla mellan Gamla Stan och Södermalm blir svårt under det årtionde bygget pågår oavsett hur resultatet blir när det är klart. Säger alla som är positiva till nya Slussen ja till det också?

En upprustning av den nuvarande Slussen kommer däremot att bli bättre och billigare för alla. Slussen kan göras så fin och funktionsduglig som den en gång var, bara dess potential och dess arkitektur utnyttjas. Vackra räcken, belysning i gångarna, grönska och nya ytskickt skulle göra mycket för utseendet. Blå bodarna skulle kunna få tillbaka sitt takfönster istället för den asfaltskupol som är där nu. Då kommer dagsljuset in.




Blå gången kan rustas upp och bli lika fin som den en gång var.
 

De älskade lokalerna Kolingsborg och Debaser är redan idag fantastiska mötesplatser om det nu är vad som eftersträvas.

Det finns lokaler i blå gången som kan utnyttjas betydligt bättre än idag och en ny galleria behövs verkligen inte på platsen. Området efter blå bodarna på södra sidan om vattnet kan användas som ett torg istället för att bara vara tom. 

Allt detta fanns en gång i tiden men när allt som är fint tas bort, blir bara det tråkiga kvar. Gör det fint ingen istället för att riva. Det är inte den nakna betongen eller klottret vi vill bevara. Det är arkitekturen och funktionen.


Lös de problem som behöver lösas. Om vattenflödet behöver justeras, lös det problemet istället för att bygga fyrkanter framför KF-huset. En plats som inte ens är en del av Slussen. Om det luktar kiss och är nedklottrat, spola rent istället för att spränga ut en bussterminal i Katarinaberget. Betongen vittrar, men lös då det problemet istället för att bygga för den vackra vyn.


Är det så här man löser problemen med vittrande betong?

Betongsegmenten som utgör Slussens stome behöver bytas ut och rekonstrueras. Det kan man göra med ett segment i taget eftersom Slussens konstruktion är gjord för att kunna renoveras. Då kan den mesta av trafiken flyta på som vanligt utan större störningar.

Dagens trafiklösning med sina körfält i skilda plan fungerar. Om den är överdimensionerad så borde några filer bli cyckelbanor avskilda från bilarna med fint utformade staket eller liknande.

Det är idag lätt att gå mellan Södermalm och Gamla Stan med flera möjliga vägar. Men den planerade trappan där det är meningen att folk ska mötas och sitta och dricka kaffe kommer att bli en brant backe när det är snö på den. Tänk på det.

Låt vara att det är dagens sluss är sliten men det kommer nya slussen också att bli om den inte underhålls.


Den här texten skrevs tillsammans med några vänner som insändare till en dagstidning.


Kommentarer
Postat av: Stagne

"Det är idag lätt att gå mellan Södermalm och Gamla Stan med flera möjliga vägar."

Det där är det nog en klar minoritet som håller med om. För mig som inflyttad tog det flera år att få kläm på exakt hur man tar sig från punkt A till punkt B.

2012-12-11 @ 22:21:16
Postat av: Stagne

Sedan existerar ju också ett faktum:
Slussen måste rivas. Det är för sent att rädda den vittrande betongen. Man kan tycka vad man vill om att något borde gjorts tidigare, men nu det är det ett faktum.

Givet då att man måste bygga upp något igen. Är verkligen dagens lösning så ultimat att den är värd att bygga upp igen?

2012-12-11 @ 22:23:10
Postat av: M1

@Stagne. Tog det flera år för dig att klura ut hur man tar sig mellan söder och gamla stan? Jösses! Gå inte upp i gamla stans gränder, du kommer aldrig hitta ut igen.

2012-12-12 @ 09:43:11
Postat av: Jan

>Är verkligen dagens lösning så ultimat att den är värd att bygga upp igen?

Svar: Ja.

Självklart. Genial, genomtänkt, vacker och välfungerande.

Om man tar bort inglasningar, toaletter, belysning, skyltar med mera, ja, då får man dagens Slussen med sunk och förfall. Trafikkontoret har sparat otaliga miljoner på att inte göra sitt jobb, i syfte att låta Slussen falla sönder.

Slussen borde rustas till att bli den pärla den kan vara!





2012-12-13 @ 00:25:59
Postat av: Abacus

@Stagne Ja, den nuvarande Slussen-lösningen är definitivt värd att renovera och rusta upp då den är stark i grunden. Slussen är också gjord för att kunna renoveras i etapper. Håller med Jan om att Slussen är genial, genomtänkt, vacker och välfungerande. Sen undrar jag om herr(?) Stagne har glasögon? Det kanske kan vara dags att skaffa sig nya? För det är verkligen inte svårt att finna vägen mellan Södermalm och Gamla stan...

2012-12-13 @ 05:44:41
Postat av: Stagne

Ställ er en dag och iaktta turister vid Slussen så ska ni få se vad jag menar. Slussen är en genial trafiklösning, men exakt noll procent självförklarande för gående.

Jag tillhör skaran som tycker att Slussen har många fina estetiska kvaliteter men som tycker att platsen är för viktigt för att slösa bort på bilar. Jag vill kunna hänga, träffas och umgås där. Det kommer inte fräschare betong ändra på (i det här fallet, för i jag gillar betong annars).

2012-12-17 @ 20:20:45
Postat av: M1

@Stagne. Du vill kunna hänga och umgås vid slusen. Debaser, torget, stadmuseet och dess café passar utmärkt till det. Det du efterfrågar finns ju redan.

2012-12-31 @ 12:00:39
Postat av: Daniel

Jag tycker dagens Slussen är hemsk. Bilarna har fått alldeles för mycket utrymme (mycket mer än de behöver) och fotgängare tvingas ner i pissluktande kloaker. (Som har luktat piss i alla de 40 år jag har bott i närheten)
Snälla ni, vakna upp och inse att ni genom att vilja bevara Slussen också är motståndare till ett miljövänligare samhälle där vi låter folket ta över marken från trafiken. Helst vill jag se ett bilfritt Gamla Stan om 20 år och då är Nya Slussen-förslaget på rätt väg med färre bilfiler än idag och möjlighet att stänga av fler allteftersom. Men nu verkar vilja öka trafiken istället?

2013-03-12 @ 23:13:14
Postat av: M1

@Daniel
Jag går genom slussen rätt ofta, senast förra veckan och det luktar verkligen inte kiss. Jag förstår inte varför det används som argument hela tiden. Skulle alla platser där folk kissar offentligt rivas skulle stora delar av Södermalm, Stureplan och City försvinna.

Var i texten framgår det att skribenten vill öka trafiken? Om trafiklösningen står det ju "Om den är överdimensionerad så borde några filer bli cyckelbanor avskilda från bilarna." Det tycker jag låter som en bra idé.

Daniel, att debatera med halmdocke-teknik som du gör och hävda att andra menar saker de inte sagt är ganska fegt, tycker jag

2013-03-13 @ 17:49:39
Postat av: md

Jag är relativt nyinflyttad och går inte genom slussen ofta. Men de gånger jag gör det har jag mycket svårt att överblicka hur jag ska gå för att komma dit jag vill - oavsett vilket håll jag kommer ifrån. Det är definitivt inte bara jag som har det bekymret. Självklart är det någonting man kan lära sig men det är just det som är poängen, man ska inte behöva lära sig hur man ska gå när man redan ser platsen man ska till. Slussen är en trafikapparat som inte hör hemma i stadens mest centrala läge. Människor ska inte behöva gå i trånga tunnlar eller följa långa kringlor för att bilarna prioriteras. För mig är det ofattbart hur man kan komma till slutsatsen att den är genial på sin nuvarande plats, trots att jag läst era argument flera gånger.

2013-06-04 @ 11:56:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0