Slussen - karusellen snurrar vidare

Den styrande röd-grön-rosa majoriteten i stadshuset har nu kommit överens om att göra det Socialdemokraterna tydligen velat göra hela tiden, nämligen att bygga Nya Slussen. Men att säga hela tiden är en sanning med modifikation. De har bara velat bygga Nya Slussen sedan de vann valet i höstas, innan dess var de motståndare till den. Men sedan valsegern har de med näbbar och klor försvarat Nya Slussen och försökt övertyga alla om hur bra den är. Detta totala åsiktsbyte har jag skrivit om tidigare.

Efter valet tillsatte den nya Stadshusmajoriteten en expertgrupp som skulle utreda hela Slussen-projektet. Efter att politikerna nu utrett expertgruppens utredning har majoriteten i Stadshuset nu kommit överens om att dra igång bygget i början av 2016, men med förändringar. En bättre väg över Slussen mot den nya cykelbron för att underlätta för cyklister och den temporära vändningsplats för bussar som skulle finna under ombyggnaden blir permanent. Det här är stora ändringar och är i praktiken ett totalt underkännande av trafiklösningen i Nya Slussen. Den trafiklösning hela planen för Nya Slussen bygger på.

Frågan om bussterminalen i Katarinaberget är ännu inte löst efter att den stoppats i Mark- och Miljödomstolen. Det är en lång process innan den detaljplanen är klar. Tidigare löften om att arbetet med Nya Slussen inte skulle börja innan en helhetslösning, dvs detaljplanerna för både Slussen och bussterminalen, är klara gäller alltså inte längre.


Den stängda och tömda Restaurang Strömmen, Maj 2015


Statyn föreställande Karl XIV Johan förberedd för att flyttas, Maj 2015

Slutgiltigt beslut att genomföra bygget ska enligt finansborgarrådet Karin Wanngård (S) fattas i kommunfullmäktige i höst. Men arbetet vid Slussen pågår redan. Förberedande arbeten som ledningsomläggningar och byggandet av nya ramper för gående och cyklister har pågått sedan långt före valet i höstas. Statyn med Karl XIV Johan förbereds för att flyttas till annan plats och den 14 april tog Stadsbyggnadsnämnden beslut om att riva den grönklassade restaurang Strömmen. Beslutet om rivning fattades alltså långt innan man tog det slutgiltiga beslutet att genomföra hela bygget.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0