Den nya cykelbron från Slussen strider mot detaljplanen - Arbetet startar ändå

I projektet med Nya Slussen ingår en gång- och cykelbro. När den skulle börja byggas protesterade SL som såg säkerhetsrisker med placeringen. Det har gjort att bron flyttas. Trots kritik och att den nya placeringen strider mot detaljplanen för Nya Slussen har arbetet satt igång.

I projektet med Nya Slussen ingår en gång- och cykelbro invid Söderströmsbron med tunnelbanespåret mellan Södermalm och Gamla Stan. När Stockholms Stad skulle börja bygga bron 2023 protesterade SL som tyckte att bron hamnade för nära tunnelbanan. Det gick så långt att SL hotade att stoppa tunnelbanetrafiken på sträckan om bygget drog igång då pålningen riskerade att skada bron med sättningar. (1) Arbetet pausades.

I oktober i år drog pålningen igång igen. (2) Den nya bron är flyttad längre från Söderströmsbron och tunnelbanan och går i en båge ut över vattnet. Det har mött kraftig kritik eftersom en så kraftig ändring av utseendet strider mot detaljplanen som gäller för Nya Slussen. Projektet som arbetar med Nya Slussen hävdar att det inte spelar någon att bron flyttats från det området som anges i detaljplanen utan är att anse som en "mindre avvikelse". Politiker i opposition är av annan åsikt. (3) Eftersom pålningsarbetena redan börjat kommer kritiken knappast att leda till någon ändring.


Visionsbild över nya Slussen så som den fortfarande presenteras med den ursprungliga placeringen och gång- och cykelbron. Bild: Stockholms Stad och DBOX/Foster + Partners

Många av de som var för Nya Slussen när debatten gick som hetast argumenterade att det skulle bli mer vattenyta när den gamla Slussen revs. Efter att den s.k. Guldbron kommit på plats domineras platsen av en bred bro och den nya placeringen av cykelbron blir ytterligare ett intrång i vattenytorna. De fria vattenytorna som skulle finnas blir allt mindre fria.


Översikt av brons nya utformning. Bild: Stockholms Stad och White Arkitekter

En annan fråga som väckts är om gång- och cykelbron verkligen behövs. För den som ska mellan Södermalmstorg och Gamla Stans tunnelbana blir skillnaden i sträcka ett par hundra meter att istället ta sig via Vattentorget eller guldbron. Den senare är dessutom så pass bred att kapaciteten för cyklar och gående inte borde vara något problem.

Precis som med allting annat när det gäller Nya Slussen blir det bara dyrare och dyrare. Från början skulle gång- och cykelbron kosta 250 miljoner kr. Nu är priset uppe i 450 miljoner kr. (3) Är det värt det?

Tack till Svante Forsström för information.

Källor:
1) https://www.mitti.se/nyheter/sl-hotar-vi-stoppar-all-trafik-over-slussen-6.3.172428.bd837109ea
2) https://vaxer.stockholm/omraden/stadsutvecklingsomraden/slussen/nytt-fran-projektet/gang--och-cykelbron/
3) Mitt i Södermalm, nr 41 2024


Kommentarer
Postat av: Bo Eliasson

Den fria höjden under tunnelbanebron är idag skyltad 3,4m men ska höjas till 4m.Hur det ska gå till utan att påverka tunnelbanan vill ingen svara på.

2024-10-28 @ 21:48:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0