Lyft blicken

Alla vet väl hur huset i Stockholms centrala delar ser ut? Det är svårt att undvika att se husen när man passerar dem. Alla har sett husen men hur många har verkligen tittat på dem? Jag rör mig ganska mycket till fots i Stockholm och brukar då studera både hus och människor. Väldigt många av de människor jag möter tittar mest på sina mobiltelefoner eller väljer koncentrerat en ny låt på sin mp3-spelare. Det har fått mig att fundera på hur många som egentligen vet hur husen i centrala Stockholm ser ut.

Jag har därför satt ihop ett test där jag maskerat hus på centrala platser. Fundera ett tag och klicka sen på bilderna för att se svaren.

Den första bilden är tagen vid Sergels torg. Jag är säker på att alla stockholmare har passerat här flera gånger. Till vänster är Kulturhuset och på andra sidan torget är Drottninggatan. Vet du hur det dolda huset ser ut? Hur många våningar har det? Fundera en stund och klicka sen på bilden för att se svaret.

 

Den här bilden är taget från konserthusets trappa vid Hötorget. Till vänster är Filmstaden Sergel och till höger varuhuset PUB. Har du någonsin tittat på huset i hörnet mellan dem? Jag kan avslöja att Indiska har en butik där. Nu vet du kanske vilket hus det är men vet du hur det ser ut? Vilken färg har det?

 


Till höger ser man en del av Dramaten, det hus som av naturliga skäl får mest uppmärksamhet men också huset till vänster är en del av Stockholm. Fundera på om det är en affär i botten eller inte. Har huset balkonger? Svaret är ett klick bort.

 


Det här är en välkänd vy över Gamla Stan fotograferad från Slussen. Mängder av människor passerar här varje dag men är det någon som kan beskriva hur det dolda huset ser ut?

 


Den sista bilden är från Södermalm och jag kan redan från början avslöja att det dolda huset är Hotell Scandic Malmen. Nu tror du att du vet hur huset ser ut. Men vet du verkligen hur mönstret på fasaden ser ut och vilka färger det har?



Visste du hur alla hus såg ut? Om du gjorde det så är jag den förste att gratulera. Om inte så föreslår jag att du nästa gång du är ute och går lyfter blicken, ser dig omkring och faktiskt tittar på husen i din omgivning.

Kommentarer
Postat av: josephzohn

Det här var lite kul och då inte bara för att jag faktiskt hade alla rätt ... Vinner jag nåt? :)))

2011-07-11 @ 11:32:18
URL: http://josephzohn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0