Panorama Stockholm 23/2

Panorama Stockholm hade den här gången rubriken "Kollektivtrafiken – stadens nervsystem" och handlade om kollektivtrafik. Deltagarna var Maria Börjesson, trafikforskare på KTH, Anna Nygård, från Planka.nu och Stockholms Spårvägars informationschef Björn Sylvén som med kort varsel ersatte influensasjuke trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M).

Det är egentligen inte den här bloggens syfte att diskutera om det ska vara avgiftsfri kollektivtrafik eller inte men det Anna Nygård kommenterade om avgiftsfrihet var att antalet resenärer skulle öka på en redan hårt belastad kollektivtrafik. Biltrafiken skulle däremot inte minska särskilt mycket. De som skulle börja åka kollektivt är nämligen de som idag cyklar eller går.

Kollektivtrafiken påverkar också i hög grad hur Stockholm ser ut. Det var några av frågorna som diskuterades. Hur Stockholm är uppbyggt kring kollektivtrafiken och hur kollektivtrafiken bäst byggs ut för att minska bilberoendet.

Det som framkom under debatten var många resor med kollektivtrafiken blir onödigt långa för att många tvingas åka in till centrala Stockholm för att sedan åka ut igen. Detta eftersom det saknas tvärförbindelser. Tvärförbindelser skulle korta restiden och minska belastningen på tunnelbana och pendeltåg. Men det är dyrt att bygga ut tunnelbanan. Mycket dyrt. Det är både billigare och enklare att bygga spårbunden trafik ovan mark. Den påverkan det skulle innebära på stadsmiljön är också minimal eftersom spåren i många fall går att lägga på befintliga vägar. Buss är också ett utmärkt alternativ som tvärförbindelse. Tunnelbanan är också ett relativt långsamt transportmedel. Att få pendeltågen att fungera ordentligt skulle vara betydligt mer effektivt än att bygga ut tunnelbanan.

Björn Sylvén hänvisade flera gånger till vad man gör i Paris. Där har man tex tagit bort en hel del parkeringsplatser i de centrala delarna av staden vilket kraftigt minskat biltrafiken. I Stockholm gör man precis tvärt om. Att ge biltrafiken mer utrymme innebär sällan att framkomligheten ökar eftersom mängden bilar blir fler.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0