Citybanan - City

Citybanan är ett gigantiskt projekt som påverkar många stockholmare, däribland jag själv som bor i närheten av ett av byggområdena. Projektet att skapa en ny tågtunnel är till för att skapa bättre tågförbindelser och en mer punktlig kollektivtrafik. Luttrade stockholmare kan inte annat än att hålla med om att det behövs.

Kritiker hävdar att spårkapaciteten kommer att vara för dålig redan när projektet är klart men man måste ju fråga sig om alla tåg verkligen måste passera Stockholm. Person- och godstransporter till och från och inom Stockholm måste naturligtvis använda spåren. Vad jag fått höra så körs godstrafiken mellan norra och södra Sverige redan över Hallsberg och inte Stockholm. Något liknande borde gå att göra med persontrafiken. Alla ska ju inte till och från Stockholm.

Jag kommer att återkomma till Citybanan fler gånger men det här blogginlägget handlar om den nya entrén vid korsningen av Vasagatan och Klara Vattugränd. Det debatterades livligt om var den skulle ligga. Ett av förslagen var att den skulle ligga på Klarabergsgatan. Det skulle innebära att arkitektoniskt värdefulla hus var tvungna att rivas och att entrén hamnade för långt bort från Centralstationen och fjärrtågen. Istället hamnade den på Vasagatan där en lägre del av huset som inrymmer hotellet Scandic Continental revs sommaren 2010.

Jag hoppas att den nya entrén kommer att bli både funktionell och med sitt utseende passa in i den befintliga bebyggelsen. Det jag är rädd för är att någon arkitekt eller politiker vill sätta sig själv på kartan. En del politiker har föreslagit att hotellbyggnaden som är kvar ska ökas på höjden till en skyskrapa. Jag förstår inte det resonemanget.

"Nu när Citybanan byggs passar vi på att ta i lite extra och lägga till en skyskrapa. Eftersom det ändå byggs där är det nog inget som märker något."

Jag vet att jag raljerar men jag får intrycket av att det i många fall faktiskt är så resonemanget går.



Platsen där entrén ska byggas fotograferad från Centralstationen, December 2010.



Platsen där entrén ska byggas fotograferad från Klarabergsviadukten, December 2010.


Den gamla byggnaden på samma plats som revs sommaren 2010.
Klicka på bilderna för att se dem större. (Bilderna är tagna från Hitta.se)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0