Propagandaskrift från Stadshuset

I slutet av förra veckan damp det ner en tidning från Stockholms Stad i brevlådan. De flesta har nog redan slängt den tillsammans med övrig reklam. För den här tidningen är reklam, och reklam med politiska förtecken brukar kallas propaganda.

I tidningen beskrivs hur snabbt Stockholms befolkning växer och att politikerna tycker att det är positivt. Finansborgarrådet Sten Nordin (M) är i alla fall ärlig nog att säga att han tycker det är bra att befolkningen ökar eftersom det ger mer skatteintäkter. Han säger också att trycket på transsporter minskar om staden blir tätare. Något som sägs emot på samma sida i tidningen där några stockholmare fått komma till tals. Här säger en man att han märkt av "ett större tryck på trafiken". Fler människor leder till ökad trafik och en större belastning på kollektivtrafiken, oavsett vad Sten Nordin vill få oss att tro.

Även oppositonspolitikerna kommer till tals. Karin Wanngård (S) ser med "glädje" att Stockholm växer. "Det innebär nya möjligheter för oss stockholmare, vi kan ta del av allt spännande och intressant staden har att erbjuda." Här skulle jag vilja att Karin Wanngård förklarar vad jag som stockholmare skulle vara förhindrad att göra om staden inte växte lika mycket. Skulle det vara omöjligt för mig att sitta i en park eller skulle jag nekas inträde på ett museum? Blir det lättare att få sittplats i tunnelbanan om fler ska in i samma vagn? Minskar nedskräpningen för att staden växer rekordsnabbt?

En hel sida i tidningen ägnas åt Stockholmsarenan och allt positivt den kommer att föra med sig i form av stora evenemang och turistintäkter. Att en liknande arena som kommer att konkurrera om evenemangen byggs i Solna nämns inte.

Blandat med annonser för bla förskolor och byggbolag kommer också en mängd information om hur bra allt är i Stockholm och hur lyckliga alla är här. En del av det som beskrivs är faktiskt bra på riktigt, som upprusning av lägenheter i miljonprogramsområden och satsning på äldreomsorgen.

Men på det hela taget är jag skeptisk till det här utskicket från Stockholms Stad. Det krävs mer än en reklambroschyr full med bilder på leende människor för att jag ska låta mig övertygas om att allt som nu sker i Stockholm är positivt. Den är snarare en del i en strategi där politikerna försöker framställa sig i en så bra dager som möjligt. Som när trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) vägrade uttala sig om TV-eken eftersom hon inte ansåg att det var en politisk fråga men gärna pratade om förgiftade pilträd, trots att det inte alls är en politisk fråga. Allt för att plocka poäng.


Kommentarer
Postat av: KeMia

Och jag retade upp mig på att INGET positivt värt att nämna tycks sker i västra Stockholm, dvs Hässelby, Vällingby, Spånga osv in mot City. Finns vi? Eller är det så att förutom en total brist på kultur i västra Stockholm är det mest pinsamheter. Koppargården! Det säger väl allt!

2012-01-15 @ 21:08:38
Postat av: Niklas

Man kan ju tycka illa om invandring och att få fler grannar. Själv gillar jag när staden får större befolkning. En större stad ger på sikt ett rikare socialt och kulturellt liv i staden.

2012-04-17 @ 17:33:03
Postat av: M1

Var är det ökade kulturella utbudet? Bibliotek läggs ner, teatrar förlorar sitt kulturstöd och kollektivtrafiken fungerar sämre och sämre. Gå inte på reklamen!

2012-04-23 @ 20:54:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0