Förstudie om tunnelbana till Nacka

Det pågår just nu samråd om en förstudie gällande tunnelbana till Nacka. Jag tror att det är protesterna mot Nya Slussen och bussterminalen i Katarinaberget som skyndat på processen med tunnelbana till Nacka. Utgångspunkten är att tunnelbanans Blå linje ska förlängas från Kungsträdgården och nu analyseras olika sträckningar.

Parallellt med förstudien genomförs en idéstudie om att knyta ihop Blå och Grön linje vid någon station. Om det görs kommer en av Gröna linjens sträckningar söderut att bli en gren på den Blå linjen. Syftet är att öka turtätheten i den södergående trafiken. Det skulle göra det möjligt att bygga nya bostäder och arbetsplatser i söderort. Den förtätning det kommer att innebära blir ett kapitel för sig. Det är inte bara turtätheten i tunnelbanan som avgör om det är lämpligt att bygga på en plats eller inte.


Samrådskarta från Stockholms Läns Landstings webbplats med alternativa sträckningar för tunnelbana till Nacka. (Kilicka på bilden för större format.)

Men förstudiens huvudsyfte är inte att utreda ny bostadsbebyggelse utan att undersöka tunnelbana till Nacka. Det är bra och inte bara ett politiskt utspel som vi sett flera stycken på sista tiden. I samrådet presenteras flera olika linjesträckningar. Alternativen är inte huggna i sten utan är bara förslag. De kan kombineras med varandra eller så kan det dyka upp helt nya alternativ. Att låta tunnelbanan passera långt ut på östra Södermalm känns vettigt. Östra Södermalm saknar tunnelbana och ska en ny sträckning dras över Södermalm är det bättre att låta den gå där än att leda den via Slussen (Alternativ 4) där det redan finns tunnelbana. Möjligen skulle också varianten med en station på Djurgården vara ett alternativ men dit går redan spårvagn, bussar och båtar. Vi ska inte heller glömma bort att det redan finns spårbunden trafik till Nacka i och med Saltsjöbanan och Tvärbanan. En utbyggnad av tunnelbanan borde rimligen gå där de båda inte gör det, med undantag för någon gemensam station för att underlätta byten.

Alternativ 3 skulle samlokaliseras med en vägförbindelse. Det låter som om planerna för Österleden åter diskuteras. Den var en del av ringleden i det utskällda Dennispaketet från 1990-talet och har sedan dess nämnts i planeringen med jämna mellanrum. Jag tycker att man ska fokusera på tunnelbana i förstudien, inte planera för nya vägar. Speciellt inte när Förbifart Stockholm motiveras med att den ska lösa alla trafikproblem.

En tunnelbana till Nacka är ett gigantiskt infrastrukturprojekt. Med planering och genomförande kommer det att ta många år att genomföra. Mycket kommer att hinna hända innan spaden sätts i jorden, än mer innan det är klart.


Kommentarer
Postat av: Harald

Problemet med alla lösningar som inte går via Slussen är att de leder in merparten av de resenärer som idag byter från buss till tunnelbana i Slussen till T-Centralen som redan idag har allvarliga problem att hantera passagerarmängden.
En dragning över Slussen skulle göra att de flesta av bytena i både norr- och södergående riktning skedde vid Slussen samt att södergående byten från T-Blå skulle flyttas och därför avlasta T-Centralen istället för att överbelasta.
Slussen som station är dessutom mycket bättre lämpad för att ta emot stora folkmängder dår perrongerna är både bredare och längre. Vid en renovation/ombyggnad av stationen (som kommer ske förr eller senare oavsett hur staden väljer att gå vidare med slussprojektet) skulle dessa egenskaper dessutom kunna förstärkas för att ännu mer anpassas till eventuellt ökad trafikmängd.
Således är det enda riktigt rimliga alternativet som inte förstärker den undermånligt planerade T-Centralens och bläckfiskssytemets hämmande effekt på Stockholms lokaltrafik just en dragning via Slussen. Alla andra förslag kommer att ge en tillfällig förbättring men kommer att leda till en allvarlig trafikinfarkt när de utlovade nya bostäderna längs blå linjens förlängning byggs.

2013-06-04 @ 10:25:38
Postat av: Walter

Detta ingår i ett projekt som drivs av ett nätverk som kallas YIMBY, som betyder "Yes In My BackYard".
Här är deras hemsida: http://www.yimby.se/
YIMBY anser att Stockholm är inte Bullerbyn och ska förtätas för att utnyttja marken mer effektivt, så att man "får promenadavstånd" till fler människor. Man får räkna med att se nya grannar från sitt fönster, är en slogan från gruppen. Samtidigt vill man också göra en annan struktur på tunelbanenätet så att det får en mer cirkulär form..
YIMBY har även en facebooksida där man diskutera med de personer som driver detta. Regina Kevius är med i denna facebookgrupp.

2013-08-29 @ 11:40:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0