Dagens bild

När Stockholms kraftiga befolkningsökning diskuteras är det oftast de inflyttade som intervjuas i olika reportage. Det är väldigt sällan infödda stockholmare kommer till tals. Det ger en känsla av att vi är bortglömda och osynliga i vår egen hemstad.
 
Den känslan förstärktes när jag nyligen gick förbi Stockholms Stadsmuseum. Jag tycker mycket om museet som med sina utställningar och sitt övriga arbete är viktigt för att bevara och sprida kunskap om Stockholm och stadens historia. På deras anslagstavla satt ett anslag om "Kafé nyinflyttad". Det är en introduktion till hur man kan lära sig mer om Stockholms historia. Det är ett jättebra initiativ av museet att ge nyinflyttade en chans att lära sig mer om Stockholm.

Jag har mailat till museet och frågat om de kommer att ordna motsvarande arrangemang också för oss infödda stockholmare som vill lära oss mer om vår hemstad. Det skulle vara trevligt. Jag väntar med spänning på svaret.

Kommentarer
Postat av: AH

Infödda Stockholmare kommer ju till tals hela tiden. Den här bloggen, Slussenbevararna och alla andra motståndare till utvecklad stad domineras ju av mängder av ur-Stockholmare. Och ni hörs verkligen.

2013-03-04 @ 21:23:23
Postat av: Bevara Stockholm

När jag publicerade det här inlägget var jag medveten om att det kunde uppfattas som provocerande. Men jag skrev "när Stockholms kraftiga befolkningsökning diskuteras" och inte "när Slussen diskuteras". Notera att jag inte lagt någon värdering i om man är inflyttad eller infödd. Men det gör tydligen du. Det är uppenbart att du tycker illa om både Stockholm och infödda stockholmare.

Men du sätter fingret på en intressant punkt. Det sägs ofta att det är en generationsfråga om man vill förändra eller bevara. Kanske handlar det istället om var man är född.

2013-03-05 @ 22:22:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0