Gästskribent: Nya uppgången i Station City
Nya uppgången i Station City
Under hösten öppnade åter utgången från Centralens södra biljetthall upp till Klarabergsgatan som en del av Citybanans nya Station City. Den södra biljetthallen är belägen i förbindelsen mellan tunnelbanestationen och Stockholms centralstation. Det är en efterlängtad utgång som varit saknad sen den försvann redan innan det gamla Hotell Continental, som stod på platsen, revs.
Men hur bra blev det?
Både det nya Hotell Continental och själva entrén till kollektivtrafiken under marknadsfördes med glittrande visionsbilder där modebutiker och arkitektur skulle sätta Stockholms nya nav på kartan.
![](https://cdn1.cdnme.se/2158614/8-3/vy_vasagatan_585ad112ddf2b355b23e03c6.jpg)
Visionsbild över nya Hotel Continental.
![](https://cdn3.cdnme.se/2158614/8-3/img_5819_bearbetad_585ad10dddf2b3559e49d396.jpg)
... och verkligheten.
Nu vet vi hur det blev. Hotellet blev ganska fult och naturligtvis större än vad visionsbilderna gjorde gällande. Citybanan är ett av Stockholms största projekt någonsin men dess storhet syns inte ovan mark. Därför byggdes ett nytt högt hotell trots att nedgången till kollektivtrafiken kommer att vara i marknivå och inte på de översta våningarna.
Entrén ner till Centralen är förvisso funktionell men estetiken uteblev. Inget av världsklass här inte. Bara ett par vanliga rulltrappor. Nya Hotellet Continental har kallats för fyra sockerbitar på en schweizerost men trots det nominerats till Årets Bygge 2017.
![](https://cdn1.cdnme.se/2158614/8-3/orgelpipan-dolce-gabbana_585ad10f2a6b229d0c798222.jpg)
Visionsbild över tunnelbaneentrén i Station City.
![](https://cdn2.cdnme.se/2158614/8-3/img_5782_bearbetad_585ad10b9606ee5a8bcac10f.jpg)
... och verkligheten.
I Solna, precis vid Nya Karolinska, byggs Hotell Hagaplan som är ritat av Reflex Arkitekter på uppdrag av Skanska. Solnas nya hotell är skrämmande likt vårt eget nya Continental och presenterades i lika skimrande bilder.
Det är lite lustigt att se, men i sin strävan efter att vara unika springer alla åt samma håll. Vilken tur att det finns en ny uppgång i stan som förbättrar löpningen.
![](https://cdn1.cdnme.se/2158614/8-3/hotellhagaplan_av_reflex_arkitekter_585ad109e087c314af259a80.jpg)
Visionsbild av Hotel Hagaplan av Reflex Arkitekter
![](https://cdn3.cdnme.se/2158614/8-3/img_5259_bearbetad_585c27749606ee5aa18f6f85.jpg)
... och verkligheten.
Så gruvligt fula hus! Intentionen var hygglig men resultatet hemskt.
Bra bilder, nu återstår att se hur nya slussen blir som målats upp som något skimrande med ständig sommar och sol från alla håll. Jag bävar. För att inte tala om Nobelhuset,
Det förra hotellet Scandic var ärligt talat betydligt fulare än det nya. Men som vanligt är alltid gamla byggnader vackrare och elegantare än något annat. Pengar styr......
Här är gamla hotell Continental, fd Kirsteinska huset:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kirsteinska_huset
Ganska dåligt genomförd jämförelse. Visionsbilden från Station City består av tunnelbaneentrén med alla butiker öppna för allmänheten, något som ska ske vid öppnandet av Citybanan senare i år. Vid tidpunkten av bilden tagen ur verkligheten har dessa inte hunnit öppna.